Gabriel - 2007 - Jag gillar som regel filmer om änglar men...

Jag gillar verkligen den här filmens grundidé, att ärkeänglar slåss mot de fallna ekvivalenterna i en kamp på liv och död. Det har jag i och för sig gjort ända sedan jag första såg The Prophecy (som av någon anledning fick titeln God’s Army i Europa) så historien är ingalunda ny. Det man har gjort här är snarare att modernisera änglarna och förvandlat dem till någon futuristisk tolkning där de både svär som borstbindare och för den delen tycks ha tappat tron totalt. Man har också förlagt handlingen till skärselden, platsen där domen om de dödas öde ännu inte fallit, men jag tycker nog att det kunde ha varit vilken stad i syndens näste som helst. Vad jag inte gillar är däremot utförandet, det är tämligen oengagerade skådespelarinsatser, manuset lämnar en hel del att önska och bildspråket är emellanåt så amatörmässigt att det nästan blir löjigt. Det är nästan omöjligt att låta bli att reta sig på det. Nej, det här var ingen film för mig! – 3/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar