I Frankenstein – 2014 – demoner och gargoyler


På omslaget står det nån jämförelse med Underworld och det är inte så dumt faktiskt! Filmen utspelar sig nämligen i en verklighet där krig råder. Det är inte mellan vampyrer och varulvar utan snarare mellan demoner och gargoyler. Det är en kamp som pågått i hundratals år och mitt i allt detta hamnar Frankensteins monster. Filmen utspelar sig i nutid och efter att originalberättelsen tagit slut. En gång i tiden läste jag faktiskt Mary Shellys roman om Frankenstein och även om jag inte minns mycket tycket jag själva prologen är värdig boken.






I den här filmen är monstret odödligt, han kan i vilket fall som helst inte dö av hög ålder eller på vilket sätt som helst. De onda demonerna är ute efter honom och hemlighetens med hans eviga liv, allt för att skapa en armé av demoner och en gång för alla besegra Gargoylerna. Det blir inte bara en film med slagsmål hit och dit utan också en där monstret, som ges namnet Adam, säker efter sin egen identitet. Man kan säkert läsa in religiösa värderingar i tillhörighet osv. men man måste verkligen inte. Framförallt tycker jag att det är snygga effekter och ett bra tempo i handlingen. Mycket mer än så behövs egentligen inte. Skådespelarna sköter sina jobb och filmhantverket är kompetent utfört. Det är en underhållande film även om den kanske inte ger några bestående intryck.

7/10

Bilder: TM & © 2013 LAKESHORE ENTERTAINMENT GROUP LLC AND LIONS GATE FILMS INC. Artwork and Supplementary Materials © 2014 Lions Gate Entertainment Inc. All Rights Reserved.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar