På sätt och vis påminner den här fjärde Hillman-thriller
om den första – Damen i Svart.
Självklart handlar båda om ett mordmysterium och båda har också icke-färger i
titeln. Svart och vitt är ju som bekant egentligen inga färger i strikt mening.
Givetvis är det också skådespelare man känner igen, Nils Hallberg tar störst plats av den ordinarie besättningen. Men
det här är inte en film som fokuserar särskilt mycket på den fasta
skådespelararsenalen, mer vikt läggs vid de inblandade i mysteriet. Om de råkar
vara en del av konspirationen eller offer för den är inget man får reda på
förrän i slutet så klart.
Det är fantasiskt många kända namn som dyker upp i den
här, fler än i någon av de andra Hillman-thrillrarna skulle jag tro: Jan Malmsjö i en tidig roll, Sif Ruud briljerar som vanligt, Tor Isedal, Hjördis Petterson och Gio
Petré, förutom de fasta skådespelarna Karl-Arne Holmsten, Nils Hallberg och Lena Granhagen förstås. Annalisa Ericsson fick stå över den här
gången då Kajsa Hillman inte medverkar i filmen. Men det jag syftar på som
gemensamma faktorer är snarare att det i båda fallen handlar om någon form av
fabricerade spökerier. Men när jag tänker på det är det inte heller unikt För Damen i Svart eller Vita Frun. Snarare går det som en röd
tråd genom hela filmsviten.
Jag tyckte att den här var ganska svår att överblicka.
Intrigen sträcker sig över så många inblandande att det är svårt att hålla reda
på vem som har vilket motiv till att mörda. Däremot så innehåller den makalösa
bildkompositioner och fantastiska kameraåkningar. Jag gillar skådespelet och
avsaknaden av den klassiska detektivhistorien där en allvetande detektiv tar på
sig uppgiften att avslöja minsta lilla detalj i en slutgiltig uppgörelse med
alla inblandade, gärna samlade i ett och samma rum. Här får vi istället jobba
lite själva.
Visserligen kommer Freddy till bygden ganska tidigt i
filmen men av helt andra anledningar än att utreda något mord. Så fort han får
nys om saken försöker han dock, med sina begränsade talanger, att reda ut
fallet. Det är inte förrän i slutet som Kapten Hillman kommer med i handlingen
och då av en ren slump – inte som detektiv utan som arkitekt i samband med en
ombyggnation. Fast i och med hans medverkan dröjer det inte länge förrän alla
frågetecken har rätats ut.
Det är inte den bästa av de fem Hillmandeckarna av Arne Mattson men det spelar egentligen
ingen roll. Det är en film man bör ha sett om man har något som helst intresse
av den svenska filmhistorien eller av Arne
Mattsons filmskapande. Och om vi ska lägga handen på hjärtat så är det
ingen lätt uppgift att slå den bästa filmen i den här sviten. Bara att komma i
närheten är en god bedrift och dra vi drista oss till inbördes bedömning kan
resultatet inte bli annat än orättvist!
7/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar