Recension: Lips of Blood - 1975

Lips of Blood
Regi: Jean Rollin
1975

När Frederick får se en fotografi av en gammal ruin vänder hans minnen från hans barndom åter. Han blir besatt av tanken på att söka upp de gamla ruinerna men vad det heter eller var de finns verkar vara en väl bevarad hemlighet. Han ger sig dock inte och kommer snart underfund med sanningen, en sanning som är långt märkligare än vad han hade kunnat föreställa sig.

Som vanligt när det gäller Jean Rollin så har filmen en rejäl ton av sensualism. Här levereras en historia som dessutom är verkligt intressant! Det finns alltså mer än bara stil bakom den här filmen och man funderar också på hur det hela egentligen hänger ihop på ett annat sätt än vanligt. Jag inser förstås att jag stereotypiserar rejält här men min erfarenhet av Jean Rollin handlar mer om stil och form än om innehåll.

Kvinnlig fägring finns det förstås också men det går aldrig till överdrift och man nöjer sig mer eller mindre med lite genomskinliga kläder här och där. Dock måste jag säga att vampyrernas löständer, för det handlar förstås om en vampyrrulle, ser riktigt tramsiga ut. Men det spelar ingen roll, det är en petitess i sammanhanget som man lätt står ut med.

Det är kanske inte helt logiskt hela vägen heller men det gör heller inte så mycket, det viktigaste är att man bibehåller intresset för hur allting hänger ihop. Små ledtrådar får man längs vägen, i synnerhet i filmens öppningssekvens, men det är inte förrän framåt slutet som alla pusselbitarna faller på plats.

Det är en vacker film som jag verkligen tycker om. Men jag har en fråga, avlutas alla Jean Rollins filmer på samma strand?

7/10