Regi:
Alejandro Amenabár
Thriller
Att det är den här filmen som Vanilla Sky är en nyinspelning på Vanilla Sky slog mig faktiskt inte när jag
tittade på den. Förresten har jag faktiskt inte sett Vanilla Sky ännu så jag är kanske ursäktad? Däremot så kände jag
att jag hade koll på vilken typ av film Alejandro
Amenabár skulle ge oss trots att jag bara hade sett två av hans andra
filmer före den här: En av mina första favoritfilmer – Tesis och så förstås The
Others som dessutom var på engelska. Den här filmen är, liksom hans första
film Tesis, på spanska. Har du
problem med det är det ditt problem och inte filmens. En film ska aldrig behöva
lida av att åskådaren inte klarar språket. Så länge det finns undertexter vill
säga. Självklart skulle jag fördra om jag kunde hänga med utan dem men det kan
jag inte. Att lära sig alla dessa språk som inte är engelska får jag försöka
hinna med i nästa livstid.
Och faktum är att utökad livstid är en central del av
filmens handling. Det skulle man i alla fall kunna säga. Men man skulle också
kunna tolka den som en enda lång nihilistisk dröm. I det här fallet en mardröm
men det här inte hit. Vår huvudperson César som spelas av Eduardo Noriega råkar ut för en olycka som vanställer hans ansikte.
Rätt som det är sitter han inspärrad på ett mentalsjukhus och för dialog med en
psykiatriker. Han är anklagad för ett mord som han inte minns och faktum är att
han inte minns särkilt mycket. Det finns fragment som psykiatrikern kan locka
fram ur honom men mycket mer än så är det inte. Dröm och verklighet, illusion
och vanföreställningar blandas med varandra och César kan inte riktigt skilja
på tillstånden. Vad har hänt och vad har inte hänt? Är han verkligen galen
eller har hans liv blivit en dröm?
Jag gillar verkligen när gränserna suddas ut så som de
gör i den här filmen och jag kan icke för mitt liv förstå varför jag har väntat
så pass länge med att se den här filmen. Visserligen är det en region 1 utgåva
vilket begränsar mina möjligheter men det är ändå ingen ursäkt. Jag borde ha
tagit tag i saken för flera år sedan!
Men oavsett hur sent syndaren än vaknar så är det i alla
fall gjort nu och det var en upplevelse som inte blivit för gammal av att
vänta. Visserligen så är inte kryogenetik en lika revolutionerande tanke nu som
den var 1997 men det är väl snarast att det inte finns ett lika stort
nyhetsvärde numera. Jag tror nog att gemene man är lika kluvna till tekniken nu
som för 10-20 år sedan. Det finns helt enkelt en tyst debatt som det inte
rapporteras om i tabloiderna om längre.
Eduardo Noriega
gör egentligen tre olika roller i filmen. Alla är förstås samma person men det
är ändå helt skilda åt. Både sinnesstämningarna och utseendet varierar starkt.
Först har vi den vanlige César, innan något händer honom. Vi har också den
vanställde och slutligen har vi den som gömmer sig bakom en mask, bestående av
hans eget ansikte. Han gör ett mycket bra jobb och jag är imponerad! Jag gillar
också vad Penélope Cruz tillför
filmen. Hennes roll kan tyckas enkel vid sidan av det arbete Eduardo Noriega lägger ner men hon är
ändå klippt och skuren för rollen. Så perfekt att hon dessutom repriserade den
i nyinspelningen Vanilla Sky några
år senare.
Filmen är nästa två timmar lång men det märks knappt. Den
lyckas hålla intresset upp för vad som håller på att hända hela tiden. Man är
oerhört intresserad av hur det till slut visar sig hänga ihop och för att göra
det extra intressant så tillför den sista scenen faktiskt ytterligare ett
tvivel precis när man trodde att man var på det klara med allting. Gränserna mellan
dröm och verklighet, galenskap och sunt rationellt tänkande, suddas ut och det
är nära på mina favoritingredienser i en film!
8/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar