Big Ass Spider – 2013 – En jävla stor spindel!!



Regi: Mike Mendez
Action/Komedi/Horror

Det finns missvisande filmtitlar och det finns de som träffar på pricken. Det här är en film som faller inom den andra kategorin! Det är inte bara en stor spindel, det är en jävligt stor spindel! Som vanligt när det handlar om förvuxna djur är det frågan om ett experiment som inte har slagit ut fullt så väl som forskaran hade hoppats på. I det här fallet är det från början en tämligen ordinär spindel som växer med en exponentiell hastighet. Det vill säga att den blir större och större fortare och fortare!




Man ska naturligtvis vara på det klara med att det är en film som inte är helt seriös! Det är gott om humor i den, i synnerhet av klichékomisk form. Det är absolut ingen kalkonfilm eller något pekoral, för det krävs det en betydligt mer seriös intention än vad denna verkar ha. Men faktum är att jag blev förvånad över vilken nivå filmen lägger sig på. Jag hade förväntat mig betydligt mer trams och flams eller – tvi vale, ett pretentiöst försök på en riktigt skrämmande film! I stället lägger man ribban precis lagom högt. Det är förmodligen ingen film för alla och envar och jag skulle tro att de allra flesta, om man tittar på den breda massan, inte skulle få ett särskilt stort utbyte av den. Jag skulle tro att de flesta skulle missförstå själva poängen med den. Det är inte en film som är gjord för att skrämmas. Det är inte en film som imponerar med hisnande IMAX effekter och det är ingen film som tar sig på stort allvar!

Det är inte en film som är fylld av toppskådisar som gör sina allra bästa insatser någonsin. Men jag kan heller inte säga att den är komplett misslyckad på detta plan. Det är skådespelarinsatser som passar filmens klichéartade handling. De levererar precis vad som behövs för att filmen ska funka och jag vill också betona att klichéer inte alls behöver vara något negativt. Det är helt klart en del av underhållningsvärdet när det gäller filmer som den här.

Huvudrollen som insektsutrotaren Alex Mathis spelas av Greg Grunberg som åtminstone jag känner bäst till från TV-serien Heroes. Han passar bra in i rollen och passar också på att ragga på de kvinnliga karaktärerna i filmen. Ett känt ansikte är också Ray Wise som är den militär som ska ta hand om katastrofen och rensa upp hela misslyckandet. Naturligtvis finns det mera karaktärer men jag nöjer mig med de två här. Eller nej förresten, Lloyd Kaufman spelar en liten roll som joggare. Något som säkert uppskattas av alla Troma-fans. Han blir snabbt spindelmat!




Sen var det det där med effekterna. Spindeleffekterna är förvånansvärt bra! Och om jag inte ser helt fel ser de också, åtminstone under stundom, traditionella ut. Visserligen kan man göra riktigt bra datoranimerade effekter numera men det är ändå något speciellt med ett gediget arbete. Man kan till och med ana stopmotion i några scener, liksom som en hommage åt svunna tider.

Det är en klart sevärd rulle som man säkert kommer att uppskatta om man bara är på rätt humör och inte förväntar sig något annat än vad filmen kommer att leverera! Det är en underhållande film, inte en skrämmande!


6/10


Du kan köpa filmen här:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar