Riket
Aka
Riget
Regi:
Lars Von Trier
1994
Drama/Horror
Riket är det mest teknologiskt framstående sjukhuset i Danmark med
landets skarpaste hjärnor både vad gäller läkekonsten och forskningen kring
denna. Det är en plats där man tagit avstånd från allt vad vidskeplighet heter,
men nu har mystiska ting börjat hända. Vem är till exempel den lilla flickan
fru Drusse (Kirsten Rolffes) hör gråta i hissen? Har det något att göra med
platsen sjukhuset är byggt på, en gammal mosse där blekningsdammarna en gång
låg, en plats som på grund av vattenångan låg dold i dimmor?
Låt mig genast slå fast att den
här danska miniserien i fyra delar egentligen inte kräver en speciellt utpräglad
och linjär handlig för att fungera. Självklart finns det dock en handling men
den är ganska kort och jag vill påstå att det är utfyllnaden runt omkring denna
som gör den här serien så bra. Det är udda skruvande karaktärer, som
visserligen är excentriska på sitt eget vis, men som aldrig övergår i totala
karikatyrer. Man skulle nästan, trots den negativa klangen i följande, kunna
beskriva den som vilken genomsnittlig amerikansk såpopera som helst, om det
inte vore för det eminenta genomförandet.
Genast i första avsnittet blir vi
presenterade för sjukhusets personal samt de patienter som senare kommer att
bli väldigt viktiga för utvecklingen. Först och främst gäller detta Fru Drusse,
som simulerar sjukdom för att bli inlagd på sjukhuset och på så sätt kunna ägna
sig åt sina spiritualistiska utsvävningar. Bulder (Jens Okking), hennes son och
tillika sjukhusets vaktmästare, som motvilligt får finna sig i att delta i
hennes andliga utsvävningar. Avdelningschefen, Professor Moesgaard (Holger Juul
Hansen), som verkar vara mera intresserad av personalens välbefinnande och
ägnar mycket av sin tid på rena diplomatilösningar. Överläkare Helmer
(Ernst-Hugo Järegård), en stroppig, självgod egocentriker som tänker mer på
sitt eget bästa än på patientens. Underläkare Krogshøj, som är hans raka
motsats, han tar villigt risker för att hjälpa andra och driver dessutom en
svart marknad i källaren, med sjukhusets prylar för att resurserna ska hamna på
rätt ställe som han säger. Förutom denna grundläggande presentation
introduceras vi med sparsamma övernaturligheter som trots allt är fullt
tillräckliga för att vi ska se fram emot nästa del med stor spänning.
Efterhand drivs sedan handlingen
mycket långsamt framåt men ju närmare lösningen, om man nu ska kalla det för en
sådan, man kommer, desto mindre vill man att det verkligen ska lösa sig. Man
önskar att det fanns ännu fler konflikter på sjukhuset och att detta blev en
evighetsserie istället för en tidsbestämd berättelse för jag kan inte nog
betona de intressanta karaktärernas utveckling. Det blir heller inte mindre intressant
av den frimurarliknande order som sjukhusets mest framstående läkare tillhör
och som håller sina sammankomster i källarlokalerna. Dessa tycks sätta sig över
gällande lagar och regler för att gagna sina medlemmars, ibland riktigt
rubbade, önskningar. Eller för den delen sömnlabbet där läkarstudenten och
tillika avdelningschef Moesgaard’s son drömmer om kannibaler som kommer och
äter på honom under sömnen. Makabert värre!
Det finns också ett återkommande
inslag med två mongoloida diskare som på något sätt utgör seriens ciceroner. Deras
samtal med varandra är allt ifrån metaforiska till förklarande eller för den
delen rena sanningar. Jag kan inte låta bli att tänka att det är de som
verkligen sitter inne med alla svaren. Den gamla klyschan om vem som är normal
eller inte dyker upp. Kanske är det så att just de där två, som tycks förstå
hela händelseförloppet, är de kloka medan vi andra, inklusive sjukhusets
skruvade personal, inte har mycket att komma med?
Skådespelarmässigt gör dock de
två minst intryck på mig, de funkar och känns visserligen väldigt äkta, men
replikmässigt finns det en del att önska. I övrigt är det stabila danska
skådespelare, vars historiska karriär jag egentligen inte har någon koll på.
Jag har i alla fall inget att klaga på och det är trovärdigt rakt igenom. Dock
går det helt enkelt inte att komma ifrån, stjärnan i showen – Ernst-Hugo
Järegård, som briljerar och äger i stort sett varje scen han medverkar i och
skulle jag ha nånting negativt att säga så skulle det vara att han inte får
tillräckligt mycket tid framför kameran.
Jag tror det här är första gången
jag skriver om en miniserie och det är definitivt första gången jag
rekommenderar en så starkt. Den lider inte alls av de kvalitetsbrister som den
genomsnittlige TV-filmen eller miniserien gör, även om bilden inte ljuger om
sitt ursprung. Den filmades på video direkt för TV och det gör tyvärr att det
är suddigt, lite grått och lite trist rent visuellt. Å andra sidan går mycket
av fotot i sepiabruna färgnyanser så det kanske inte gör nånting när allt
kommer omkring. Kanske är det rent av en poäng med det då miljöerna får en
verkligare framtoning och i kombination med dokumentärkänslan i den handhållna
lika skakiga kameran känns det nästan som om man vore där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar