Primitif
Aka:
Primitives
Regi:
Sisworo Gautama Putra
1978
Drama/Horror
Tre antropologistudenter:
Tommy (Johann Mardjono), Rita (Enny Haryono) och Robert (Barry Prisma) och
deras guider färdas in i djungeln för att studera primitiva stammars beteenden.
Dock anser de att stammen som de besöker inte är primitiv nog och att de
behöver ta sig djupare in i djungeln för att lära sig något riktigt häpnadsväckande
och nytt, det är riktiga vildar de är ute efter. Motvilligt (och efter att ha
blivit mutade med stora summor pengar) går guiderna med på detta. Målet är att
finna den mytomspunna kannibalstam som enligt sägnerna ska finnas i området och
att återkomma till civilisationen med bevis för dennes existens. Plötsligt slås
dock deras flotte sönder i floden och de blir separerade. Rita och Robert fångas
av de kannibaler de gett sig ut för att finna medan Tommy och guiderna irrar
runt i djungeln för att hitta sina kompanjoner.
Jag vill inte påstå att det här
är den första kannibalfilmen någonsin, men visst är faktumet att den är gjord
två år före kungen bland kannibalfilmerna – Cannibal Holocaust, en smula intressant. Det är nämligen så att om
man jämför, kannibalfilmer emellan, finns det egentligen inget nytt i den här
som man inte sett förr. Vilket ju snarare betyder att det är, framförallt de
italienska, ekvivalenterna som lånat från den här indonesiska rullen och inte
tvärtom.
Dock finns där en markant
skillnad, och det är hur den ”civiliserade människan” framställs. Vi har ju
ofta sett hur kulturkrockarna ställer till det, framförallt gäller detta det
två giganterna på området, tidigare nämnda Cannibal
Holocaust och Cannibal Ferox, där inkräktarna – den vite mannen, i princip
får skylla sig själva och egentligen är den brutalaste av de två grupperna. Så
icke här, visserligen gör studenterna intrång på vildarnas territorium, men jag
finner inget som talar för att de på något sätt skulle förödmjuka, förnedra
eller på annat sätt förtrycka infödingarna och i och med detta vara lovliga
byten för hämnd.
Detta är också något som gör
filmen oerhört intressant. Det känns som om den kommer närmare sin beskrivning
av de primitiva vildarna än sina mer kända italienska motsvarigheter. Det känns
mer äkta helt enkelt! Självklart är det svårt att sia om eftersom mina
självupplevda erfarenheter i indonesisk djungel är ytterst begränsade, jag har
heller ingen lust att empiriskt utöka mina kunskaper inom detta område…
Men samtidigt som
verklighetsfaktorn tycks mer korrekt försvinner också lite av den
problematisering med kulturell bakgrund som förgyller andra filmer i genren.
Redan nämnda filmer hör naturligtvis dit men även filmer som till exempel
Umberto Lenzi’s Man From Deep River
som för övrigt kom redan 1972. Det blir en rakare och mindre tillkrånglad
berättelse på gott och ont. Ibland kan ju detta vara skönt men ibland vill man
ha en intellektuell utmaning när man kollar på film också. Det beror vilket
humör man är på alltså!
Något som också hör rafflande
djungelfilmer till, kannibaler eller inte, är djur som antigen slåss mot
varandra och/eller slaktas av mänskliga händer. Detta är inget man har snålat
på här, även om det främst gäller bilder av den första typen. En varan slåss
mot en orm, en krokodil mot en leopard och så vidare. Det är ganska uppenbart
att dessa scener är lånande från andra dokumentariska alster snarare än att de
är en nyinspelad del av Primitif. Detta är väl egentligen enbart positivt då
man då slipper hela den diskussion, som ofta förekommer i sammanhangen om
djurvåldet verkligen är nödvändigt och/eller djurplågeri.
Avslutningsvis kan jag inte låta
bli att tillägga det paradoxala valet av musik i filmen inledningsscener.
Samtidigt som kameran fångar djungel och försöker skapa denna atmosfär spelas musik
av den tyska synthgruppen Kraftwerk, och som inte det vore nog, låten – The
Robots!
Klart sevärd rulle!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar