Recension: Nyckelhålet - 1974

Nyckelhålet
Aka: The Keyhole, Nøglehullet
Regi: Paul Gerber
1974
Komedi/Erotik

Søren får i uppdrag att skriva och göra en ny sorts porrfilm för sin producent Hansen. Det ska vara realistisk sex och inget annat. Søren som har ett hemligt förhållande med Hansens dotter Mette skrider genast till verket. Tillsammans kartlägger de Mettes föräldrar och Hansens medarbetares sexvanor. Detta blir grunden för projektet realistisk pornografi! Naturligtvis passar de också på att under tiden njuta av egen sex, både tillsammans och var för sig!

Det verkar inte som att jag kan se en film med en sexspionerande ung kvinna utan att referera till Hon Älskade en Sommar och så även här. Marie Ekorre – Ludvikatjejen är fantastiskt söt i rollen som Mette. Hon deltar inte i någon av de hårdpornografiska scenerna men är med sin uppenbarelse det mest sensuella med filmen ändå. Det är uppenbart att producenterna till filmen har tyckt likadant för allt kretsar kring henne. Det är hennes skönhet som gör filmen till vad den är!

Då filmen är på danska är hon dubbad men det är bra gjort och det är knappast så det märks. Har man sett några kultrullar från Italien har man lärt sig att leva med det helt enkelt. Det är grym skillnad på tyskdubbad pornografi och de kvaliteter som finns här. Och faktum är att det inte är så taskiga skådespelarprestationer heller. Inte från någon av skådespelarna faktiskt. Inte från Marie och inte från någon annan heller. Man är ju inte direkt van vid att hylla porrskådisar men även de som blir penetrerade i filmen håller förvånansvärt hög klass!

Man skulle kunna säga att som porrfilm betraktat innehåller väldigt lite porr och som vanlig spelfilm innehåller lite för lite handling. Det är alltså en porrfilm utan så mycket hardcore sex men med porrfilmshandling. Tja, vad ska man säga? Det är inte de djupa dialogernas film men det var det väl ingen som hade räknat med heller? Det är en vacker film som ligger någonstans mellan dansk gladporr och riktiga grejor.

Det är dock inte tidstypisk musik under samlagsscenerna. Den som har lite koll på det här området vet att det inte är en skröna att man inte kunde ha sex utan ett gitarrsolo på sjuttiotalet. Den myten slår den här filmen i alla fall hål på och det är ju alltid något. Det är faktiskt ganska bra musik rakt igenom filmen!

Den här utgåvan innehåller också en hårdpornografisk alternativ version av filmen dubbad till engelska under titeln My Teenage Daughter. Det är väl skojigt som extramaterial att se alternativa versioner men jag brukar klara mig rätt bra utan inklippta närbilder på könsorgan när det är uppenbart att det inte är skådespelarnas egna i alla fall. Det förtar liksom lite av upplevelsen.