Gestapos
Last Orgy
Aka:
L’ultima Orgie del III Reich
Regi:
Cesare Canevari
1977
Drama
Kommendant Conrad von Starker (Adriano Micantoni) är nyligen friad från
alla misstankar om krigsförbrytelser under sin tid som befälhavare på ett
mycket speciellt koncentrationsläger. Lise (Daniela Poggi) vet bättre eftersom
hon var en av alla kvinnor som hölls fången i nyss nämnda läger och är fast
besluten att hämnas alla de grymheter hon personligen har upplevt. Hon stämmer
möte med honom och genom att ta med honom runt på de platser där vidrigheterna
ägt rum tvingar hon honom att minnas den sadistiska tortyr fångarna tvingades
genomlida, allt för att stärka den tyska rasens stridsmoral vid fronten. Den sexuella
förnedring de alla tvingades genomlida för att vara den ariska rasen till
behag.
Filmen berättas alltså på sätt
och vis genom tillbakablickar, men det egentligen inte särskilt intressant i
sammanhanget. Skillnaden skulle inte vara särskilt stor om filmens händelser
berättades i nutid eller på det här viset, kanske blir det en lite extra poäng
när hämndgrejen kommer in i bilden, men det har så lite med saken att göra att
det nästan är försumbart.
Viktigare är de förhållanden,
under vilka de kvinnliga fångarna tvingas leva. Jämför man den här med andra
nazisploitaionrullar upptäcker man rätt snart att den här faktiskt har en
mycket grymmare och allvarligare framtoning. Visst finns det ställen i filmen
där man passar på att förlöjliga nazisternas sexuella läggningar med
undergivenhet och så vidare, men inte till den mildra grad som det enligt min
erfarenhet är brukligt. Istället ges en allvarlig bild av historien och faktum
är att många av de bestraffningsmetoder som används i filmen är rent
motbjudande att titta på.
Detta anser jag vara en
tillgång för filmen, att visa motbjudande bilder i avskräckande syfte i motsats
till löjeväckande som annars är vanligt. Det en bild av att man faktiskt velat
berätta en historia av upplysningsskäl istället för att bara gotta sig åt allt
det makabra som hände i lägren. Om det sedan verkligen fanns rena bordelläger
av den typen som framställs i filmen, när judiska flickor endast existerar för
att behaga de tyska soldaterna och har ett levnadsvärde långt under alla andra levande
ting, under andra världskriget är väl tveksamt. Det är dock inte det viktiga,
att belysa denna möjliga verklighet är vad som filmen går ut på.
Detta gör också att tortyren
och bestraffningarna framstår som hemskare än vad de skulle ha varit om de
ingått i någon mer nöjesexploaterande film. Att se hur en ung flicka ges som
föda till några hundar bara för att hon råkar ha menstruation, och således
lockande för hundarna att äta, är faktiskt ganska motbjudande. Likaså en bankett
där det under filosofiska, eller kanske snarare ideologiska former framkommer
vilken nytta det stortyska riket kan ha av judarna. Man kan använda dem till
att sköta mycket störa jordbruk och man räknar med att det endast behövs tio
beväpnande vakter för att kontrollera tusen arbetande judar. När de sedan är
uttjänta som arbetare ska de skickas till stora fabriker där man kan förbereda
dem för köttindustrin. Med detta i åtanke sätter sedan måltiden i gång och
oavsett om det inte vore uttalat så vore denna insinuation tillräcklig för att
få vem som helst att förstå vad som egentligen konsumeras vid denna
tillställning. Att det senare berättas att det är ofödd jude gör heller inte
saken mera revolterande.
Kanske den bästa och råaste
nazisploitaionskildringen av alla!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar