Abraham Lincoln Vs. Zombies – 2012 - Rolig idé!




När jag först hörde talas om den här filmen för inte så länge sen visste jag att jag var tvungen att se den! Premisserna är ju bara så helsjuka att det måste vara underhållande tänkte jag. Nu, när jag precis har sett filmen är jag lite mer kluven om jag borde ha sett den eller inte. Grundidén är naturligtvis helskruvad och jag undrar hur man bär sig åt för att komma på något sådant. Bill Oberst Jr. gör ett riktigt bra jobb i titelrollen och jag tycker till och att det ser ut att vara ganska likt gamle Abe om man jämför med fotografier av honom.

Och det är faktiskt inte så amatörmässig film som jag hade förväntat mig heller. Självklart är det ingen storfilmsproduktion men jag trodde nog att det skulle ligga på en helt annan nivå än vad det visade sig göra. Jag hade förväntat mig att kalkonvärdet skulle flöda men det var ganska återhållsamt faktiskt. Men å andra sidan gör den mer seriösa framtoningen också att det blir lite stelt och till och med tråkigt faktiskt. Extra pluspoäng får filmen för att man har blandat in historiska personligheter (förutom Abraham Lincoln då) i historien. Huruvida detta är helt logiskt överallt och om personerna verkligen levde under samma tid har jag inte så stor koll på och den debatten lämnar jag gärna över till historikerna. Jag nöjer mig med att konstatera att det är ett kul grepp som åtminstone roade mig.

Som en stunds förströelse duger filmen alldeles utmärkt men den håller knappast för att titta på igen.

5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar