Hush – 2008 - Riktigt bra men lite för många lösa trådar

Om man gillar filmer som the Hitcher från 1986 med bland annat Rutger Hauer eller Joy Ride, from hette Road Kill när den släpptes i Sverige från 2001, borde man fatta tycke för den här också! Skillnaden är att det här är en brittisk film och att den som sådan, nästan per automatik, blir mer realistisk än de två nämnda titlarna. Kameraarbetet är mycket bra och eftersom det är väldigt mycket flackande fram och tillbaka med den känns det som en del av huvudpersonens panik smittar av sig på åskådaren. Jag gillar greppet, det påverkar i alla fall mig och jag tycker det är intressant hela vägen även om man kanske inte kan säga att det blir direkt spännande i ordets allra striktaste betydelse. Det är som sagt katt och råtta lek och jag gillar sådana filmer! Det finns bara ett litet problem som jag anser att man kunde ha utfört bättre. Eftersom filmen handlar om en kille som ser en kvinna fastkedjad på ett lastbilsflak och att hela filmen sedan går ut på att samma lastbilschaufför har tagit hans flickvän tillfånga, kanske det vore på sin plats att utveckla själva motivationen till varför kidnappningarna äger rum, för det är otvivelaktigt flera inblandade och flera tillfångatagna kvinnor också. Man försöker så gott man kan att göra det så gruvligt som möjligt med hjälp av dialogen på flera ställen, men det är lite för många lösa trådar och det blir lite för mycket snack och lite för lite verkstad i detta avseende. Missförstå mig inte, jag tycker filmen är effektiv och bra i alla fall, men jag skulle ha önskat lite mer utveckling av förövarens karaktär.

7/10