Wicked - 1994 - En film med manipulationer

Själva omslaget i sig kändes väldigt lockande när det gällde den här filmen! Jag fick vibbar av May när jag såg den och tillsammans med titeln tändes mina förhoppningar om en riktigt skruvad film. Och ingen kan väl säga att filmen inte lever upp till sin titel! Den kunde kanske varit råare men den är i alla fall tillräckligt påträngande! Fjortonåriga Ellies mamma blir brutalt mördad och hon tar snabbt mammans roll i huset. Med hjälp av hemligheter håller hon snart pappan i ett järngrepp. Hon måste få sin vilja igenom annars tänker hon avslöja honom. Självklart har hon inte dragit sig för att förföra honom, något som han verkligen inte kan erkänna! Det skulle kosta honom både jobbet och fängelsetid då hon, förutom att hon är hans dotter dessutom är minderårig!

Det finns flera olika trådar i filmen, och flera olika misstänkta till mammans död! Åtminstone fyra personer eller kanske fem skulle kunna dra nytta av hennes död och har definitivt motiv! Det fina med det hela är att man inte riktigt får reda på hur det ligger till även om man naturligtvis har sina misstankar. Undan för undan får man ledtrådar men inget hundraprocentigt. Man får lita på sin egen slutledningsförmåga då lösningen faktiskt inte körs ner i halsen på åskådaren (för ovanlighetens skull). Det finns också en Noir-känsla som verkligen förstärks av musiken vid några tillfällen då polisen som har hand om mordutredningen är närvarande i handlingen.

Slutligen verkar det också vara så att alla har ett förhållande med alla nästan. Åtminstone så vänstras det till höger och vänster vilket nästan påminner om en riktig hotellfars. En sådan där som det slås i dörrarna i och folk springer fram och tillbaka mellan rummen i. Jag överdriver förstås lite nu men faktum är att det efter den inledande halvtimmen eller så tätnar ordentligt och att det faktiskt är ett ganska välspelad drama – framförallt från Julia Stiles sida som spelar den beräknande Ellie. Men kan hon gå för långt? Finns det någon som inte faller för hennes manipulationer?

6/10