Hotel Paradise - 1980 - Sadistiskt fångläger

Hotel Paradise
Regi: Edoardo Mulargia
1980
Äventyr/Drama/Action

Njutafilms

Långt inne i djungeln ligger ett sadistiskt fångläger, ironiskt nog kallat Hotell Paradiset. För något paradis är det sannerligen inte frågan om, åtminstone inte för de kvinnliga fångarna som hålls där. De tvingas till hårt straffarbete och att leta smaragder till den sadistiske lägerchefen Jordan. De måste också vara beredda på att ställa upp med sin kropp när Jordan eller någon av hans underordnade vill utnyttja dem. Den som inte ställer upp eller gör motstånd riskerar att dödas eller torteras. Lyckligtvis finns hoppet fortfarande kvar för kvinnorna eftersom det är revolution i luften. Några revoltörer lyckas infiltrera lägret förklädda till vakter och smider planer på att befria fångarna och lägga beslag på ädelstenarna för att kunna köpa mera vapen och ammunition till deras sak.

Det som skiljer den här filmen från andra liknande alster är tanken om revolution. Temat är tydligt och löper som en röd tråd genom hela filmen. Inte bara genom handlingen utan även ledmotivet har en text som handlar om revolutionen, en text som jag tycker är ganska bra faktiskt. Nu är ju jag inte så vass på det språk som sången sjungs på och får förlita mig på att översättaren gjort ett fullgott arbete, men det känns som om det skulle vara rätt. Det passar in i filmen i alla fall.

Liksom andra lägerfilmer och W.I.P. handlar det förstås mycket om att exploatera kvinnokroppen och jag tycker man gör det ovanligt bra här. Inte för att det är utstuderade detaljstudier av kvinnlig anatomi utan för att det förefaller sig naturligt! Det är inte bara nakenscener för att de ska vara där utan de fyller allt som oftast ett syfte. Det känns på något sätt realistiskt att visa precis så mycket som man gör utan att för den delen fega ur när kameran fångar kön eller liknande i bild.

Det finns också en annan version av filmen som extramaterial, en mer utförlig version, låter det bra? Det är den hårdare versionen där man har klippt in diverse porrscener. Jag tycker inte man behöver dessa och i vanlig ordning förstör dessa mer än vad de tillför. Dessutom är det, av naturliga skäl, klart mycket sämre kvalitet på denna version som tydligen är tagen från en dansk VHS om jag inte är helt fel ute.

Förresten, förutom den sadistiske lägerchefen finns förstås en ekvivalent kvinna. Hon behandlas inte så mycket i filmen men det är uppenbart att även hon njuter av makten och att hon dessutom en gång i tiden varit fånge i lägret precis som de andra. Hon utnyttjar sin ställning och bestraffar de som inte vill låta sig utnyttjas av henne. Den klassiska lesbianismen alltså.

Det är en vackert filmad historia som, enligt vad jag förstår filmades samtidigt som Escape from Hell som jag tidigare skrivit om. Och jag lärde mig något nytt också, det är ett hopklipp av de här två filmerna som går under namnet Savage Island som bland annat innehåller Linda Blair. Man är aldrig för gammal för att lära.