Amityville Horror - 2005 - Enverklig händelse?

Amityville Horror
Regi: Andrew Douglas
2005

Familjen Lutz kommer över ett fint hus för en mycket billig penning och flyttar in. Kruxet med huset är att ett år tidigare mördade Ronald DeFeo hela sin familj medan de låg och sov och skyllde sedan på att rösterna befallde honom att göra det. För familjen Lutz och George (Ryan Reynolds) i synnerhet blir detta början till en mardröm. Han ser syner och hör röster, ibland tror han inte sina egna ögon och hans mentala hälsa sviktar. Håller han på att förlora förståndet? Samtidigt får dottern en ny lekkamrat vid namn Jodie, det är bara det att Jodie tillhörde familjen DeFeo och är väldigt död…

Så var det då dags för den senaste i raden av remakes från Hollywood. Den här är ganska lik t.ex. både remaken Texas Chainsaw Massacre och nyligen gjorda Boogeyman i sitt bildspråk. Kameran flaxar åt alla möjliga håll och det är svårt att inte tänka på musikvideos eller reklamfilm. Personligen tycker jag den här är bra mycket bättre än de båda nämna filmerna men trots detta kommer den inte upp i originalets emfas på spänning. Det är en ganska tråkig film utan att för den skull vara ett dåligt hantverk.

Skådespelarna är faktiskt bra och historien är välberättad trots att man fallit i fällan att visa alldeles för mycket i bild – som vanligt! Ingen skulle bli gladare än jag om man slutade upp med att försöka skrämmas så förbannat mycket. Jag har sagt det förr och jag säger det igen – less is more!

Annars känns en hel del igen från originalet, som jag för övrigt inte är någon älskare av (så fick jag det sagt). Kanske märker man en viss skillnad i det religiösa som inte alls har samma utmärkande position här. Visserligen befalls även här en präst att lämna huset men filmens tyngdpunkt ligger ändå på annat håll.

Fast trots allt kanske man bör undvika att jämföra med originalet, kanske är man lyckligast lottad om man inte ens sett det. Ser man den här som en självständig film utan jämförelser tror jag nämligen att man får ett betydligt större utbyte av den. Med det menar jag inte att filmen kommer att sitta kvar i medvetandet långt efter att den är slut, utan att det är hyfsad underhållning under de 90 minuter filmen varar.

Filmen påstår sig vara baserad på en verklig händelse, hur mycket sanning det ligger i historien vet jag inte och jag vet inte heller om jag orkar ta reda på det.

4/10