Johan Falk: De Fredlösa

Johan Falk: De Fredlösa – När jag nu ser min tredje film i sviten om Johan Falk har jag inte längre en tanke på att jag inte har sett dem i rätt ordning. Här tycker jag dock att man helt klart har nytta av sina tidigare bekantskaper med karaktärerna. Hur mycket extra man hade fått om man hade sett samtliga filmer före den här vet jag förstås inte, men enbart med den erfarenhet jag nu tillskansat mig växer historien. Dock skulle jag inte rekommendera någon som just börjat sätta sig in i filmerna att börja med den här, åtminstone inte med facit i hand. Slutet är... väldigt definitivt, om man uttrycker det på så vis. Jag tänker inte avslöja mer än så men det handlar om flera olika karaktärer som på sina egna sätt gör upp med sin bakgrund eller liknande. Skådespeleriet är väl ungefär samma som tidigare, inga virtuoser på något sätt men helt klart stabilt, åtminstone av kärntruppen. Storyn är väl lite bättre än de andra filmerna tycker jag och jag vet egentligen inte varför för så där rysligt mångfacetterad och komplex är den inte egentligen. Nä, jag tror snarare att de positiva elementen till största delen består av att man faktiskt känner med och bryr sig om karaktärerna. Det skulle i så fall betyda att manuset är bättre än det brukar… Ja, så är det förstås! – 8/10

Köp den på CDON
Hyr den på Lovefilm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar