In Memoriam – Eli Wallach – 1915-2014


Eli Wallach har lämnat oss, han blev 98 år! Jag förknippar honom främst med rollen som ”den fule” i Sergio Leones västernepos Den Gode, Den Onde, Den Fule. Han gjorde givetvis mänger av andra roller i sin 60(!) år långa karriär men det är så jag kommer att minnas honom. Kanske med dragning åt hans medverkan i The Magnificent Seven, men det är fortfarande åt samma håll.


När jag bläddrar igenom hans filmografi på ImDB är det många titlar jag känner igen men få där jag har reagerat på hans medverkan. Det är egentligen den bästa komplimang en skådespelare kan få. Att inte reagera på deras närvaro är ett mått på briljans, att kunna smälta in i rollen så pass att det inte märks att det är en roll de spelar. Eli Wallach behärskade detta! Vila i frid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar