Percy Jackson: Sea of Monsters – 2013 – släpp lös Kronos…


Antagligen skulle jag ha anat oråd när jag inte kom ihåg något från den första delen i filmserien – PercyJackson: Kampen om åskviggen. Jag får gå tillbaka till min recension för att komma ihåg vad jag egentligen tyckte om den. Det är i och för sig inget dåligt sätt att minnas de filmer man har sett. Det betyder att man inte behöver hålla dem i färskt minne men ändå har informationen lättillgänglig när man behöver den.

Det visade sig att jag hade ungefär samma problem med den första filmen som med den här. Det är alldeles för barnsligt och tramsigt. Jag hade önskat mig en lite vuxnare prägel eller åtminstone inte en riktigt så barnslig. Det finns gott om barn- och ungdomsfantasy som inte fastnar i den fällan. Filmer som även vuxna kan uppskatta. Vi behöver inte gå längre än till Sagan om Ringen eller Harry Potter.





Det är inte bara hur karaktärerna beter sig det handlar också om historiens uppbyggnad. Hur grund handlingen är och, rent ut sagt, hur svart och vit historien är. Det verkar inte finnas några som helst nyanser och jag vågar säga att man inte är direkt hjälpt av förhandskunskap i mytologi heller. Har man trots allt detta kommer man att känna igen grundpremisserna.



Här är det frågan om att återuppväcka Kronos med hjälp av den gyllene pläden. I mytologin var det Jason som hämtade hem denna men självklart kan mycket ha hänt med den sedan dess. I den här filmens universum finns den mitt i Monsterhavet. Den plats på jorden som människan kallar Bermudatriangeln. Här finns det mycket intressanta kopplingar att göra. Eller, rättare sagt, det hade funnits många att göra om man hade utvecklat historien lite mer.





Det är också på det hela taget mycket av problemet med filmen. Allting går för fort. Det vill säga att det visst kan ta tid att komma till skott men det hela är så okomplicerat att det blir för enkelt att lösa eventuella problem. Nu finns det inga direkta problem att lösa men i alla fall. Åtminstone inte förrän Kronos släpps lös. Hur man nu kan komma på den tanken, även halvbloden känner till historien och borde veta vilken makt han sitter inne med. Men inte då, släpp lös honom bara…


5/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar