Swedish Wildcats
Aka: Every Afternoon
Regi: Joseph Sarno
1972
Drama/Erotik
Margaretha (Diana Dors) driver en framgångsrik bordell i Köpenhamn. Hon
har många flickor under sitt tak, men speciellt framgångsrika är de svenska
systrarna Susanna (Cia Löwgren) och Karin (Solveig Andersson) som är omåttligt
populära bland gästerna. De är på många sätt varandras motpoler och Karin visar
mer öppet sin avsky mot sig själv och vad hon håller på med än sin syster
Susanna. Hon drömmer sig å andra sidan bort med fantasier när hon varje dag går
till parken för att mata fåglarna och för att fly vardagens tristess. Där
träffar hon en man – Peter Borg (Peder Kinberg) som påstår sig vara testpilot
och som hon förälskar sig i. Hon själv, å andra sidan, påstår sig vara en balettdansös
vis namn Natasha. Ska deras kärlek hålla för ett ömsesidigt avslöjande av
sanningen eller är det dömt att misslyckas redan på förhand?
Premisserna låter lite väl
billiga i mina öron och det känns verkligen som om det här är en i raden av
filmer som bara vill exploatera kvinnokroppen till varje pris. Men trots att
det är Joseph Sarno (Lifterskan,
Baby Love, Fäbodjäntan) så håller sig filmen helt klart inom ramarna. Det
blir aldrig pornografiskt på något sätt och faktiskt ganska smakfullt
framställt.
Innovation saknas inte heller och
den kroppsmålning flickorna initialt presenteras med är faktiskt smått
fantastisk! Vi ser, förutom de två svenska systrarna som tigrar, en svart panter,
en leopard och en zebramålad flicka. Leoparden spelas förresten av Christina
Lindberg som jag verkligen älskade i Thriller – En Grym Film. StudioS Entertainment har givit ut fler filmer med henne i större roller än den
här, för det är inte särskilt mycket hon medverkar, men jag har inte sett så
mycket med henne faktiskt.
Den stora rollen spelas förstås
av Cia
Löwgren och hon gör ett ganska bra jobb. Det är klart att det inte är
frågan om några ekvilibristiska utsvävningar, men jag tycker det funkar ganska
bra. Dessutom är hon snygg att titta på och det är ju alltid ett plus när det
gäller sexploitationrullar som den här.
Själva konfrontationen mellan Susanne och Peter är förstås ofrånkomlig och den blir inte mindre uppenbar när
det visar sig att han arbetar tillsammans med en av bordellens stamkunder. En
riktigt sadistisk och självupptagen man som också åtrår Susanne och som dessutom visar sig syssla med olagligheter som Peter nyligen har avslöjat. Att skrämma
honom till tystnad genom att hota honom med att skada Susanne – eller Natasha
som han känner henne som är såklart ett säkert kort.
Allt som allt klart mycket bättre
än vad jag hade förväntat mig. En film som både behandlar kärleken samtidigt
som den exploaterar temat. De sadistiska scener som finns i filmen, och som man
mer eller mindre skryter med på omslaget, är ganska mesiga om man ska vara helt
ärlig. Men samtidigt ska man komma ihåg att filmen gjordes redan 1972 när synen
på dessa ting kanske inte var riktigt lika liberal som den är i dag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar