Satans
Sadists
Regi:
Al Adamson
1969
Drama
Anchor (Russ Tamblyn) leder ett motorcykelgäng vid namn Satans. De är
ovanligt brutala och skyr inga som helst medel för att roa sig oavsett hur
många oskyldiga som kommer i kläm i processen. På ett litet kafé i Kalifornien
går allt överstyr och gänget dödar ett semesterfirande par bara för att visa
sin makt över dem som trots allt vågat sätta sig upp mot dem. Kaféets servitris
(Jacqueline Cole) och en liftare vid namn Johnny (Gary Kent) flyr hals över
huvud men får snart gänget efter sig. De är vittnen som måste tystas, men är
det egentligen den verkliga anledningen till att Anchor bestämmer att de ska
fångas och dödas, bryr han sig tillräckligt mycket om vad som händer eller är
han bara ute efter att roa sig själv med sina sadistiska lekar?
Redan i inledningsscenerna står
det helt klart att det här är usel film, skådespelarinsatserna är så bedrövliga
att man nästan blir mörkrädd. Efter den inledande teasern bättrar det sig dock
något. Om det beror på en verklig förbättring eller om man helt enkelt sänker
sina förväntningar och tar filmen för vad den är istället är en annan fråga för
jag tycker faktiskt att det blir rejält mycket bättre ganska snart. Det är
fortfarande en riktig skräpfilm, men sådana kan ju också ha sin charm och de
som är vana vid att läsa mina recensioner vet också att jag uppskattar den
typen av film.
Historien är ganska stereotypisk
egentligen och karaktärerna beter sig precis som man förväntar sig. Det finns
såklart ett galleri av personligheter i motorcykelgänget som alla har sina
egenheter men de är mycket grovt hugna och saknar någon form av djup. Antingen
tänker de bara på droger eller så tänker de bara på sex eller så tänker de
bara… Ja, ni förstår vart jag vill komma. Det är ganska grunda karaktärer helt
enkelt.
Den sadism som titeln antyder är
heller inte särskilt grov, åtminstone in fysiskt och i bild. Det handlar snarare
om mindcontrol där Anchor utnyttjar sina gängmedlemmar till att följa hans
minsta vink medan han egentligen bara tänker på sig själv. Lite grand som
Mansonfamiljen kan man säga vilket är intressant om man läser lite trivia om
filmen, som tydligen spelades in på samma plats som Manson bodde och under
samma tid. Blir det då en bikerfilm i mängden eller en reflektion över sin
samtid och då Manson i synnerhet?
Som jag nämnde så bättrar sig
skådespeleriet efter hand men det är inte det enda problem filmen brottas med.
Den lider också av en hel del vinkelproblem, det vill säga att vinklarna inte
riktigt stämmer med de händelser som inträffar. Petitesser när det handlar om
äkta skräpfilm kanske, men i alla fall något som jag tycker är viktigt nog att
ta upp.
Det sista jag kommer att nämna
här är dialogen. Jag vet ärligt talat inte om jag ska älska eller hat den!? Den
är, å ena sidan, groteskt klichéartad att man många gånger bara vill gömma
huvudet i händerna och skala på huvudet. Men å andra sidan kan jag inte komma
ifrån att jag fascineras av den, den är precis lagom usel för att bli omåttligt
underhållande och det är väl kanske det som blir det slutgiltiga omdömet om
hela filmen – många gånger riktigt uselt, men klart underhållande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar