Gone
Regi:
Heitor Dhalia
2012
Thriller
När Jill kommer
hem efter nattskiftet som servitris är hennes syster borta. Genast börjar
minnena kommer tillbaka. Det var nämligen inte så länge sedan hon själv blev
bortrövad, slängd i en grop i marken djupt inne i skogen för att slutligen
dödas. Hon lyckades dock undkomma mördaren. När hon hittades irrande i skogen
täckt av gyttja var det ingen som trodde på hennes fantasifulla historia. Inget
hål i marken hittades och Jill fick istället tillbringa tid på ett mentalsjukhus
som skulle reda ut hennes problem. Men nu är hennes syster borta och hon är
fullständigt övertygad om att det är samme gärningsman som låg bakom hennes
eget försvinnande. Men polisen tror henne inte och det blir hon själv som
tvingas ta tag i sökandet när polisen vägrar hjälpa henne. Hennes eget
försvinnande är ändå bara påhittat och hennes systers bortavarande måste helt
enkelt ha en naturlig förklaring.
Jag är inte särkilt bra på att minnas namn och mest hela
tiden satt jag och funderade på var jag hade sett Amanda Seyfried som spelar huvudrollen – Jill, förr. Faktum är att
det krävdes en hel del möda och att jag heller inte knäckte nöten på egen hand.
Amanda Seyfried gjorde även
huvudrollen i succémusikalen Mamma Mia
som kom för några år sedan. Det var kul att se henne i en helt annan typ av
roll här. Jag vet förstås att hon har gjort en hel del mellan den här och Mamma Mia som jag också har sett men
inget som har lämnat några bestående spår i mig (tydligen).
Till en början är hon inte särskilt övertygande. Det
verkar inte som att hon riktigt går in för rollen. Men efterhand som handlingen
utvecklar sig får det kanske sin förklaring. Det visar sig att hon knaprar
medicin – för psyket får man förmoda – och i och med att hon upphör med denna
förändras också hennes beteende en smula. Men det är inte bara det heller. Jo
mer desperat hon blir desto bättre och mer trovärdigt är det! En kul detalj i
hennes sökande efter systern är att hon verkar ha en makalös förmåga att hitta
på olika historier för varje person hon frågar ut, att säga sanningen är
förmodligen ingen bra idé men det är en rolig detalj.
För min egen del börjar filmen i ett allt för måttligt
tempo. Det är förvisso viktig information som förmedlas men under stundom är
det mer underhållande att tänka på den förestående disken än filmen.
Lyckligtvis höjs tempot och blir betydligt mer spännande efter hand. Det finns
ingen direkt av och på knapp utan det blir helt enkelt steglöst bättre och mer
spännande. Tankarna om det hela utspelar sig helt och hållet i hennes eget
huvud när hon ligger nedsövd på ett mentalsjukhus eller om det verkligen är som
polisen säger – att ingen gärningsman finns, kommer och går. Det han kommit
lite för många spännande thrillers med det konceptet på senare för att man inte
ska falla in i de tankebanorna så fort någon typ av mentalsjukdom eller post
traumatisk stress kommer in i bilden.
Hur som helst så fortsätter jakten och systern – Molly,
spelad av Emily Wickersham, förblir
försvunnen. Spänningen ökar och frågorna kvarstår och det enda jag har att
klaga på i slutändan är egentligen att upplösningen gick lite väl fort. Vi fick,
så att säga, alla pusselbitarna på en gång och snipp, snapp, snut, så var filmen
slut.
7/10
Bilder: © Gone TM & © 2013 Lakeshore
Entertainment Group LLC. All Rights Reserved. Artwork & Supplementary
Materials © 2013 Summit Entertainment, LLC. All Rights Reserved
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar