Martyrs

Martyrs – Nu vet jag inte om det här fortfarande är den senaste i raden av omtalade skräckfilmer från Frankrike, och i synnerhet inte när det läses, men den ingår helt klart i en våg av sällsynt framgångsrika filmer just därifrån. Den har fått grymt bra kritik om man letar runt lite på nätet och tittar på vad ”vanligt” folk sagt om den, samt betygsatt den med. Så här, precis efter att jag äntligen sett de och det men enorma förväntningar, måste jag säga ”Va!? Var det här allt jag fick?” Besvikelsen är alltså stor och den kommer inte i närheten av varken Ils aka Them eller Haute Tension, framförallt inte Inside och inte ens Frontier(s)! Jag fann den rejält seg och när det väl började bli intressant växlade man över till ett annat spår som stannade upp tempot igen. Visst, en del makeup effekter var riktigt bra, men andra var å andra sidan inte särskilt bra alls, jag tänker närmast på gamla sår som nästan ser ut som om de är påmålade på armar och ben med tuschpenna eller liknande. Spänningen som handlingen insinuerar är nästan helt frånvarande och de groteska tortyrmetoder som används påverkar knappast heller. Det är filmat utan känsla helt enkelt och det blir i slutändan ganska tvådimensionellt, jag hade gärna sett lite mer djup i historien: Vem? Varför? Etc. – 5/10

Köp filmen på CDON
Hyr den på Lovefilm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar