Recension: The Girl Next Door



Det här är en film som jag har sett fram emot väldigt länge eftersom jag nästan enbart hört gott om den. Den lär bygga på en verklig händelse men det vet man ju hur det brukar vara med sådana saker, en liten fjäder kan ibland bli en hel höna så att säga. Hur som helst så tycker jag att själva handlingen är ganska gruvlig. Flickan i huset intill hålls i ett järngrepp av grannfrun och den verbala misshandeln ersätts snart av mer regelrätt tortyr. Men även om det är magvändande och revolterande så är filmen förvånansvärt seg och faktiskt ganska ointressant. Det ska erkännas att spänningen och stämningen som byggs upp eskalerar efter hand, och det är förstås bra i en film som denna, men det blir aldrig motbjudande på riktigt. Delvis tror jag att detta beror på att skådespelarna, i synnerhet barnskådespelarna inte är så bra i sina roller. De är absolut inte dåliga, men något större djup förmår de inte att leverera. Tant Ruth, som får antas vara sinnesjuk, gör ett något starkare intryck som grannfrun men inte heller hon är särskilt tredimensionell i mina ögon. Det är väl en ok film egentligen men jag blev trots allt lite besviken på den. 

6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar