Recension: Tidal Wave aka Haeundae



Tidal Wave aka Haeundae – Först hade jag lite svårt för den här filmen, inte för att den råkar vara från Sydkorea eller för att den mestadels har en Koreansk dialog. Nej, snarare för att jag hade förväntat mig en tvättäkta katastroffilm, det handlar ju trots allt om en jättetsunami! Men en bra bit in i filmen verkar det mera vara en film om relationer och med en hel del slapstickhumor också. Det är förvisso ganska skojigt men det var inget som jag tyckte passade in. Åtminstone inte under tiden det pågick. Men när sedan katastrofen börjar bli ett faktum är det inte längre något som stör mig. Humorn trappas förstås ner när de mer allvarsamma ämnena tar vid men då har den onekligen hjälp till att bygga karaktärer med flera dimensioner! Faktum är att filmen i sitt slutskede kan skryta med något så ovanligt som karaktärer och hjälteinsatser av personer man faktiskt bryr sig om och jag vet inte när jag upplevde det från en ekvivalent Amerikansk film senast! 

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar