Recension: I Spit on you Grave (2010)



I Spit on you Grave (2010) – Jag hade onekligen förväntat mig en ganska onödig nyinspelning av denna rape/revenge klassiker. Och man kan väl heller inte påstå att det är något man höjder så värst mycket på ögonbrynen för. Men faktum är att man faktiskt har ändrat lite här och lite där vilket gör att man inte till hundra procent kan säga vad som kommer att hända i nästa scen och hur hämnden kommer att se ut. Jag tycker definitivt att originalet har en mycket råare ton över sig och våldtäktsscenerna, även om de är påträngande, når inte upp till den motbjudande nivå som originalfilmen kan stoltsera med. Inte heller skådespelarna, och framförallt Sarah Butler som spelar våldtäktsoffret, är särskilt övertygande. Men det är helt klart en film som jag inte ångrar att jag tog mig tid att se, den passar utmärkt in i referensramarna även om den tenderar att bli lite seg och händelselös emellanåt. Betyget blir oerhört diplomatiskt! 

5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar