Kill Katie Malone – 2010 – Köp inte ett spöke på Internet!



Regi: Carlos Ramos Jr.
Horror

Man får väl säga att den oöversatta frasen ”Never buy a demon on the internet” känns aningen mindre komisk än den översättning som jag tog mig friheten att göra. Och det är bra för filmen är i sig inte särskilt komisk, inte medvetet i alla fall. Skådespelartalangerna är inte stora och jag tycker mig ha sett själv grundhistorien tidigare. Var det inte ungefär samma sak i The Possession? Att någon köpte en gammal låda som sedermera visade sig innehålla något som man inte hade räknat med – en demon eller ett spöke. Denna måste man sedan göra sig av med genom att vidarebefordra förbannelsen till någon annan. Jag tycker filmerna känns snarlika i alla fall.

När det gäller kvaliteten har den här dragit det kortaste strået, ganska rejält mycket kortare strå faktiskt. Det är några helt ok scener som se ganska coola ut men på det hela taget är det inget att hurra för. Det är stereotypisk och klyschigt, så enkelt är det!



I vanlig ordning är spöket eller demonen först vänligt och ställer sig in hos sina framtida offer. Det är lika hänsynslöst som egoistiskt när det gäller att få sin vilja igenom. Är det något eller någon som sätter sig på tvären är det en säker död som gäller. Naturligtvis vill man från filmskaparhåll att det ska vara så spektakulärt som vanligt och vid ett par tillfällen tycker jag faktiskt att man lyckas ganska bra med det!

Dean Cain stoltserar med sitt namn på omslaget men särkilt mycket medverkar han inte i filmen. Jag vet inte om han är en sådan dör skådespelare som hoppar på vilken skitroll som helst för några extra dollar eller om han verkligen tycker att det är så roligt att arbeta att han inte kan låta bli. Här ser han riktigt sliten ut men jag antar att det är meningen att hans roll ska vara sån. Han är inte sämre än de andra skådespelarna och inte bättre heller men jag skulle nästa vilja slå vad om att hans lön är betydligt högre än de övrigas.

4/10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar