Recension: Evil Aliens - 2005



Evil Aliens
Regi: Jake West
2005
Komedi/Sci-Fi/Horror

Ett ungt par blir abrupt avbrutna mitt i kärleksakten när de plötsligt blir bortrövade av utomjordingar. Ett skrupellöst nyhetsteam, som inte skyr några medel för att blåsa liv i sina förlorade tittarsiffror, skickas till det avlägset belägna ö utanför Wales där händelsen påstås ha ägt rum. Att kvinnan skulle ha blivit gravid under fångenskapet låter ju helt befängt och hela gänget tror naturligtvis att hela händelsen är en uppdiktad historia. Detta ända tills de med egna ögon ser hur utomjordingarna anländer. Det hinner inte gå särskilt lång tid innan alla inser att de här utomjordingarna inte är särskilt snälla…

Jake West, som tidigare gjort den, enligt mig, brillianta vampyrrullen Razor Blade Smile, har här totat ihop en fullständigt vansinnig historia. Den innehåller allt man kan önska sig; illasinnade aliens, stereotypiska och walesiska bondläppar som spottar åt engelskan, blodsprutande effekter och en rejält stor portion humor.

Skådespelarmässigt tycker jag filmen funkar utmärkt, men jag kan förstå dem som anser det vara värsta anhanget av aktörer framför kameran i mannaminne. Ena stunden kan de spela över som tusan, för att i nästa beté sig hur nördigt som helst. Jag tror dock att det är precis vad som är meningen och ett sätt att driva med genren. Jämför till exempel med ett av referensverken i splattergenren – Bad Taste! Hur funkar egentligen skådespeleriet i den? Jo, på exakt samma sätt med stereotyper som antingen är stenhårt macho eller karikerat nördiga.

Effektmässigt får jag ett blandat intryck av filmen. Ena stunden kan det vara hur brillianta och välgjorda klassiska effekter som helst, för att i nästa stund vara helt utbyta mot digitala diton. Samma sak gäller de icke-blodiga scenerna med rymdskepp etc. Hur bra som helst för att i nästa scen bli hur tydligt fejkat som helst. Annars tycker jag att det överlag känns som en hel del effektmässiga upprepningar tvärs igenom berättelsen, inte för att det stör mig så mycket att man lånat ingredienser från andra filmer, snarare tvärtom. Det är ganska charmigt och filmen är också medveten om de klyshor den utnyttjat och driver med, men måste allting skvätta på samma sätt hela tiden för det? Att se skådespelarna ta klägg i ansiktet blir lite tjatigt efter ett tag.

Annars är makeuperna mycket bra, allt från de misstänkt inavlade bondläpparna till själva utomjordingarna. Det vill säga, även här kan man känna sig lite kluven. I full mundering är de hur trovärdiga och passande i produktionen som helst, men när masken, hjälmen eller visiret eller vad man nu ska kalla det för, åker av blir det en helt annan historia. Åter igen vill jag dock hävda att detta är precis vad som är meningen och vill man leta så finns det väl gott om exempel på dylika utomjordingar i filmhistorien, Kolla in Tim Burtons Mars Attacks! till exempel!

Jag vill se mer av Jake West NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar