Recension: Humanoids From the Deep



Det första jag reagerade på när det gäller den här filmen har egentligen inget med filmen att göra utan DVD omslagets beskaffenhet. Man har skrivit en av skådespelarnas namn på – ryggen – av omslaget vilket jag inte riktigt förstår. Hade det varit någon superstjärna som i sin tidigaste karriär medverkat i någon ultrakultskräckis kunde jag mycket väl ha förstås tilltaget. Men Emma Samms? Vet någon ens vem det är? Enligt baksidans text var hon med i Dynasty… Hur som helst är filmens upplägg klassiskt! Något millitärt experiment har gått fel och istället för amfibiehybrida soldater har restprodukten blivit något okontrollerbart monster. Ett monster som nu huserar just i de vatten där miljöfarligt avfall dumpas av skrupelfria skurkar. En efter en försvinner lokalbefolkningen och vår hjältes dotter som en av dem. Så där, nu har vi gett filmen en mening och helyllehjälten en anledning till att rädda hela samhället. Tittar vi på hur monstren är framställda, för det är väl mer eller mindre en monsterfilm tycker jag, så har man lyckats ganska bra. Så länge man får se varelserna halvdolda – i princip bara händer och armar funkar det hur bra som helst. När man övergår till mer helfigursframställningar är det väl lite sådär, men jag tycker helt klart man fångat skräpfilmskänslan och det finns en viss charm över det hela! Robert Carradine medverkar i en betydande roll! 

5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar