Recension: The Wolfman (2009)



The Wolfman (2009) – Det har gjorts massor av filmer om varulvar i filmhistorien, men en av de mest klassiska filmerna är onekligen The Wolfman med Lon Chaney Jr. från 1941. Och eftersom alla filmer tydligen ska spelas in på nytt numera är det väl inga konstigheter att denna får en ny version. Jag har varit ganska vigt inställd till dessa nyinspelningar förr i tiden men numera accepterat deras existens och det är till och med så att jag under stundom ser fram emot att se dem. Så var det i det här fallet. Jag kunde inte bärga mig utan var tvungen att se vad man hade lyckats åstadkomma, om man hade lyckats fånga atmosfären i den klassiska filmen helt enkelt. Att Benico Del Toro gör huvudrollen är sannerligen ingen nackdel och det märks att han här läst på inför sitt åtagande av rollen. Hela hans framförande känns som en hommage till den gamla skolan. Kanske till och med nästan en hommage till Lon Chaney Sr och inte Jr. Vid några ställen och det är väl lite märkligt kanske. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är heller och det retar mig lite. Men skit samma, jag gillar filmen och tycker den lyckas fånga originalets känsla på ett riktigt bra sätt! Även Anthony Hopkins medverkar och även om det mest känns som om han går på rutin känns det roligt att se honom agera. Allt som allt är det en härlig matinéstämning över hela filmen och det är helt klart en film man kommer att kunna se om i sinom tid, se om och slötitta helt enkelt. Underhållande och välgjort! 

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar