Linda Blair i sin bästa roll - REPOSSESSED - 1990



Stilmässigt borde man nog placera den här filmen någonstans mellan Scary Movie filmerna och Den Nakna Pistolen. Det är en parodi, framförallt på exorcisten, men också lika galen som Den Nakna Pistolen i många scener. Och så har den ju Leslie Nielsen förstås… Jag är inte riktigt förtjust i den förknippelsen, jag menar mellan Leslie Nielsen och crazykomedi, men så är det. Det är vad man minns av Leslie Nielsen numera, så enkelt är det! Så för mig är det inte Leslie Nielsen som är behållningen här överhuvudtaget. Nej, det är snarare det faktum att filmen driver med Exorcisten och så är det LindaBlair som spelar i den! Det är ju så briljant att man nästan måste applådera. Nåväl, hela filmen är knappast en parodi på Excorsisten heller, det finns visserligen inte lika mycket galenskaper gömda längs vägarna som i The Silence of the Hams, en film som till och med får Top Secret att verka vara utan galen humor i varenda scen, Det finns grejor som driver med en hel del annat också, saker som låg rätt i tiden när filmen gjorde på 90-talet men som kanske inte har överlevt tidens tand. Saker som man överhuvudtaget har svårt att begripa idag om man inte minns ett par utrikespolitiska detaljer. Nu fick jag det där att låta svårt och tungt, men det är det inte alls, det är bara att hoppa över dessa små detaljer och ingen större skada är skedd. Hur som helst så gillar jag filmen, även om jag kanske inte borde det. Jag tycker Linda Blair gör en av sina bästa roller(!) och det är ren och skär underhållning hela tiden! Det här är en film jag verkligen rekommenderar! 

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar