Recension: Defendor



Om jag ska vara helt ärligt så åkte den här ner i shoppingvagnen av två anledningar. För det första är Woody Harrelson med i den och för det andra ser omslaget ut att pryda en riktig crazykomedi! Jag får lite Spirit-vibbar när jag ser omslaget och plagiatism av omslagsgrafik brukar tyda på parodiska filmer. Men nu visade det sig att jag bara hade rätt på första punkten, Woody Harrelson är med och han är som vanligt alldeles fantastisk i rollen som den lätt förvirrade Defendor. Det är i alla fall hans alter ego och ju länge filmen håller på desto tydligare blir det att han inte är riktigt som alla andra, hissen går inte ända upp om man säger. Men inte är det någon komedi överhuvudtaget, istället är det ett drama om vad som är rätt och fel sett ur denne mentalt handikappade mans perspektiv. Tänk om allting vore så enkelt som sett ur ett barns ögon, för det är ungefär det han är mentalt – ett barn, omedveten om rättvisans långsamtgående byråkratiska kvarnar. Jag skulle inte vilja kalla det för en renodlad superhjältefilm, delvis för att Defendor faktiskt bara är en vanlig människa som går till motangrepp mot busarna, men om det vore en superhjältefilm så skulle det vara en av de allra bästa!  

8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar