The Darkroom - 2006 - Allting är inte alltid vad det ser ut att vara!



Filmen som var banbrytande när det gäller psykiska sjukdomar, vanföreställningar och liknande var för mig Haute Tension. Ingen annan film har hittills haft sådan inverkan på mig som den hade och varje gång jag ser en film som innehåller liknande handling på något sätt så tänker jag på den. Utan att avslöja för mycket så är det här en sådan film. Det är absolut inte samma upplägg på något sätt, det är bara den mentalsjuka som påminner på något sätt. Hur som helst så handlar filmen om en man som i femton år varit intagen på mentalsjukhus utan några minnen om vem han är. En ny drog gör det möjligt att återuppliva hans minnen och han ställer förstås upp på experimentet för att få reda på sanningen om sig själv. Naturligtvis går experimentet fel och mannen rymmer så småningom från sjukhuset. Men eftersom jag valde att ta upp Haute Tension i inledningen är det väl ingen överraskning om jag säger att allting inte riktigt är det som det ser ut att vara. Resten av filmen centrerar sig kring vänskapen med en yngre pojke och dennes stora problem med sin styvpappa, dessutom tycks en bestialisk seriemördare härja. Det är ingen banbrytande film på något sätt men helt klart underhållande och till och med lite spännande på sina håll. 

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar