The Uninvited - 2003 - Asiatisk spökfilm...


The Uninvited
Regi: Su-Yeon Lee
2003
Drama

Jung-Won (Park Shin-Yang) sitter och slumrar i tunnelbanan, han vaknar till med ett ryck och när han upptäcker att han är vid slutstationen kastar han sig ur vagnen. När han vänder sig om och tåget börjar rulla ser han att två små flickor sitter kvar i vagnen. Detta är bara början av det mardrömsliv som väntar honom. De två barnen som senare visar sig vara döda och som hittas av en städare på tåget tycks förfölja honom. Han ser dem lite varstans, bland annat sittandes vid middagsbordet i hans och hans fästmös nya hus. Mitt i detta virrvarr av skräck och fasa möter han en mystisk kvinna. Hon har förmågan att se andar och kan se bortom det normala. När Jung-Won börjar berätta för kvinnan om sin barndomen, som han inte har några minnen ifrån, dras de snabbt ner i ohyggliga fasor, värre än de båda kunnat drömma om.

På baksidan av filmen påstås det att det här ska vara thriller/horror men jag kan inte i min vildaste fantasi få det till det. Den är tyvärr inte särkilt spännande och inte skrämmande heller för den delen. Vad den däremot har är en ganska intressant uppbyggnad som inte drar sig för att använda ett ohyggligt långsamt, nästan plågsamt berättartempo och en synnerligen fragmenterad historia. Karaktärsutvecklingen är magnifik och även om huvudhistorien inte är så intressant så blandas den upp med fler och mer intressanta historier som alla är viktiga för slutresultatet.

Ser man den här filmen när man är trött går nog mycket förlorat, man tvingas att hänga med för att kunna lägga bitarna på rätt och pussla ihop pusslet. Även om man är klarvaken är det faktiskt inte det lättaste, då man bjuds på mycket detaljer men väldigt få kompletta lösningar. Ett problem med filmen är dock dess längd, över två timmar är på tok för länge att hålla sig intresserad av den här, många gånger, olidligt långsamma filmen.

Till er som har sett mycket av den asiatiska boomen och bildat er en uppfattning om hur den typen av film generellt ser ut kan helt enkelt tänka om. Den här innehåller visserligen mycket sparsamt med musik, som ju är brukligt och så har vi ju som sagt var det långsamma tempot. Däremot är filmen inte alls lika grotesk som man skulle kunna tro (och önska) med några få scener undantagna som faktiskt är mycket starka och skapar en djup emotionell reaktion hos tittaren. Därmed inte sagt att scenerna i sig är speciellt grafiska.

Det här är heller inte en film som inte bygger på effekter och dessutom är de också mycket sparsamt återgivna. Den bygger istället på stämning och på brillianta skådespelarinsatser – för skådespelarna är helt klart ett av filmen starkaste kort. De förmår NÄSTAN att hålla upp hela filmen men någonstans på vägen tar det emot och filmen kommer bara upp i ett knappt medelbetyg.

5/10





Törnrosa - 1959 - Sleeping Beauty


Törnrosa
Aka: Sleeping Beauty
Regi: Clyde Geronimi
1959
Animerad

När prinsessan Aurora föds är det fest i hela kungariket. Alla gläds åt det nyfödda barnet utom den elaka häxan som inte är inbjuden till festligheterna. De tre goda feerna är däremot där och överlämnar i tur och ordning sina gåvor till den nyfödda. Eller åtminstone två av dem, för de blir sedan avbrutna av den onda fen. Hon är förnärmad över att inte ha blivit bjuden och uttalar en förbannelse över den lilla. På sin sextonde födelsedag ska hon sticka sig på sländan på en spinnrock och dö. Hovet blir förfasat, men den tredje fen som ännu inte hunnit ge någon gåva finner på råd. Hon har visserligen inte kraft nog att upphäva den onda trollformeln men hon kan i alla fall mildra den. Aurora ska inte dö, bara falla i sömn. För att ytterliggare skydda prinsessan bestäms att hon inte ska växa upp i slottet utan i en liten stuga i skogen, beskyddad av de tre feerna som offrar sin magi under sexton långa år för att den elaka häxan inte ska kunna spåra dem.

Till att börja med går det ju inte att komma ifrån parallellerna med bibeln, det lilla Jesusbarnet och de tre vise männen. Här är det förstås inte frågan om guld, rökelse och myrra utan om skönhet och sång men liknelsen finns där ändå. För övrigt är det en ganska vacker saga om en prins och en prinsessa som finner varandra utan att för den skulle veta den andres sanna identitet. I Törnrosas fall vet hon inte ens själv vem hon är efter som hon ju blivit uppfostrad inkognito.




Tecknarstilen är av det äldre snittet som sig bör då filmen faktiskt är nära femtio år gammal. Filmens ålder är också något som faktiskt märks en smula, det är en annan humor än vad man är van vid helt enkelt och annan fokus på vad som ska tecknas också. Dialogen innehåller betydligt färre lustigheter än vad filmen skulle ha gjort om den gjorts idag. Avsaknaden av visuell humor består väl till viss del av berättelsens karaktär men även på att feerna inte använder sina magiska förmågor i någon större utsträckning. Dock ska tilläggas att några humoristiska poänger tillkommer också på grund av denna avsaknad av magi. Feerna, som egentligen är ganska odugliga, har inte en aning om hur man gör saker och ting utan sina trollstavar så deras försök till att baka en födelsedagstårta, eller sy en klänning blir i sig kanske roligt. Resultaten blir enastående misslyckanden! Dessutom finns det en viss poäng i det bråk som förekommer om vilket färg klänningen ska ha – rosa eller blå!




En annan koppling, vid sidan av den bibliska, som man kan dra parallellt med filmens handling är till grekisk mytologi. Nu har jag inte koll på exakt vilken saga som hört till vilket namn, men finns det väl ett antal berättelser just i grekisk mytologi som innefattar olycksbådande profetior och mer eller mindre misslyckande försök att undvika dem? Det är samma sak här, de goda feerna och hela kungadömet för den delen försöker undvika den framtida tragedin med alla medel som står till buds men i slutändan finns det inget de kan göra ändå. Det blir som spådomarna/förbannelsen förutspått och endast de förmildrande omständigheter som initial definieras av den tredje fen gäller. Av detta kan man kanske dra slutsatser om att tidens förlopp inte kan ändras och att det är meningslöst att stäva emot det som är ämnat att ske.


Bilder: © Disney


Undead - 2003 - en hyllning till femtiotalets alien-invasioner


Undead
Regi: Michael Sprieg & Peter Sprieg
Komedi/Sci-Fi/Horror
2003

En meteoritsvärm drabbar det lilla samhället Berkeley i Australien och det tycks regna småsten både här och där. De som kommer alltför nära de nedslagna stenarna eller rent av träffas av dem förvandlas omedelbart till en blodtörstig zombie och blir mäsklighetens fiende. Rene (Felicity Mason), en lokal skönhetsdrottning är under denna tid på väg att lämna staden och råkar hamna mitt i händelserna centrum. Hon träffar på stans byfåne Marion (Mungo McKay) och slår följe med honom. Flera personer såsom ett par där kvinnan är gravid och två poliser där den ena är en riktigt rookie ansluter sig också till gruppen. De verkar vara de sista levande människorna och måste nu tillsammans ta upp kampen mot zombiesarna.

Enligt min åsikt är det här först och främst en komedi framför något annat, men man måste helt klart ha en makaber humor för att uppskatta den. Filmen känns definitivt som en hyllning till femtiotalets alien-invasioner och diverse monsterfilmer i matinéformat och är gjord på ett nästan Tim Burtonskt sätt. Mycket vackert, nästan sepiafärgat foto med sparsamt överdriven musik som hela tiden ligger som en ljudmatta i bakgrunden.

Det är mycket blod i den här filmen, ibland ligger den nästan på gränsen till att vara en splatterfilm, men bara nästan. Den passerar aldrig gränsen utan förblir härligt stilistisk och våldsamheterna känns aldrig fåniga, bara roliga faktiskt och det är roligt på ett bra sätt jag menar. Tempot i filmen är också högt och det tar inte särskilt många minuter förrän allt håller på att hända på en gång. Zombies förvandlas, människor rövas bort av aliens, mystiska saker inträffar som inte får sin förklaring förrän långt senare och naturligtvis skjuts många zombieskallar i bitar. Tilläggas kan göras att trots filmen höga tempo är det inte springande zombies det rör sig om utan helt vanliga, normala och långsamma sådana.

Men inte nog med det! Det här är en film som man faktiskt kan fortsätta att diskutera efter att man har sett den. Allt är inte lika självklart som man kanske trodde i början och slutet är helt klart öppet för tolkningar. Läser man andras kommentarer om filmen, på imdb eller på andra ställen runt om på nätet verkar det som om man antingen älskar den här filmen eller hatar den. Åsikter som ligger mellan dessa båda ytterlighetsfaktorer verkar högst ovanliga. Jag förstår varför! Tar man filmen på blodigt allvar och missar att det faktiskt rör sig om en komedi kan inte behållningen bli särskilt stor. Är man dock på det klara med vad man egentligen ser tror jag att ljudet i skällan blir ett helt annat.

Filmen är en lågbudget produktion, men jag tycker inte att det märks särskilt väl. Visst kan man hävda att skådespelarna brister emellanåt men jag anser att det passar mycket bra in i produktionen. Det förstärker känslan av den hyllning som jag nämnde i början av recensionen.

En blodig och fartfylld film – Rekommenderas!