Bait – 2012 - djurskräck och vattenkatastrof på samma gång!

De senaste månaderna har jag tittat rätt mycket på hajfilm, det vill säga filmer där hajarnas blodtörstiga aptit på människor står i centrum. Jag kunde naturligtvis inte stå över denna och det är jag väldigt glad för! Det är nämligen inte bara en film i mängden med effekter man skrattar åt och klyschiga attacker som man redan har sett tusentals gånger och kan räkna ut på förhand. Självklart handlar det inte om överraskningar som kommer att gå till världshistorien som de mest innovativa någonsin, men jag tycker ändå att man har tänkt till och inte alltid gjort det så enkelt som möjligt för sig.

Dessutom är skådespelarna för ovanlighetens skull riktigt bra! Det är ingen som direkt spelar över och skriker som det ofta kan vara. De flesta behåller ändå någon form av lugn. Dessutom är hajattackerna väldig bra gjorda! Till saken hör också att hajarna, som ska vara vithajar, inte är överdrivna på något sätt; de har inte två huvuden, är inte 50 meter långa och är inga förmodade utrotade varelser som nyligen har kommit till liv igen. Inget sådant, bara realism!

Fast det är klart… det är förstås realism med modifikation! Allt som händer kanske inte skulle kunna hända i verkligheten men lite eftergifter får man ge för dramatikens skull. Det roliga är också att det inte bara handlar om en meningslös hajfilm utan mål och anledning, det finns en anledning och det finns också en hel del sensmoral i den. Det finns de som offrar sig för andra och de som inte förlåter sig själva för något de misslyckades med för flera år sedan.

Men åter till mål och anledning. Det är också en katastroffilm och anledningen till att hajarna kommer in i snabbköpet, för det är där filmen mestadels utspelar sig, är att en tsunami inträffar och svämmar över allt i sin väg! När jag först såg trailer på filmen blev jag alldeles paff. Som om det inte var nog med att råka ut för en katastrof som en tsunami som kommer det dessutom hajar och jagar dem! Fantastiskt på min ära!

En av de bästa hajfilmerna jag har sett på mycket länge och den är helt och hållet seriös, något som verkar vara högst ovanligt nuförtiden.

7/10