Grease 2 - 1982 - En osannolik uppföljare!

Grease 2
Regi: Patricia Birch
1982
Musikal

Skriven av: Linda Snöberg

Året är 1961 och Stephanie Zinone (Michelle Pfeiffer) är den tuffa ledaren för Pink Ladies, medan Michael Carrington (Maxwell Caulfield) är en väluppfostrad brittisk utbytesstudent. Michael gillar Stephanie, men medlemmarna i Pink Ladies tillhör ett annat gäng som heter T-Birds och de får bara träffa dem. Fast när en maskerad kille en kväll räddar Stephanie från ett ohyfsat gäng, är hon angelägen om att lära känna den coola killen med den häftiga bågen. I skolan gör Michael allt för att få spendera tid med Stephanie. Han är slipad på det engelska språket och det går hem hos lärarna och han hjälper Stephanie att skriva en uppsats. Men hon har bara den coola killen i huvudet och kan inte koncentrera sig på något annat.

Det är väl inte mycket som är toppen med denna film, handlingen, musiken och koreografin är ju inte speciellt unikt, men det funkar i mina ögon ändå. Det är synd för filmen skulle kunna bli mer uppskattad för sin genre och rollsättningen. Huvudrollsinnehavarna gjorde vad de kunde, men det räckte inte för att kunna rädda filmen. Jag tror att personerna som spelar i filmen verkligen har kul och njuter i fulla drag och det är ju ett plus.

Det som är fel med filmen är också att ingen av musiken hade den där känslan av 60 talet. Michelle Pfeiffer kanske är lite generad av att hon gjorde filmen, men jag tycker att hon gör ett strålande jobb som Stephanie.

Det som är bra med filmen tycker jag är kläderna, de är trevliga och har i alla fall en liten tendens till att kunna vara från 60 talet.

Det hade varit en mycket bättre historia om Michelle Pfeiffer hade varit Sandys och Dannys dotter då hade man kunnat få något sammanhang i filmen, men istället väljer man att göra om samma film fast på ett betydligt sämre sätt.

Jag som är förtjust i motorcyklar, hoppade högt när jag såg filmen och jag har sett den flera gånger. Tycker att den är bra och det finns en del bra låtar som har borrat sig fast i huvudet på mig.